Zamknij
Menu
Artykuły,  24/09/19

Etapy rozwoju duchowego

Etapy rozwoju duchowego

Etapy rozwoju duchowego, zgodnie z nauką kabały można analizować pod kątem 42 podróży Żydów z Egiptu do Izraela. Innymi słowy, podróż każdej osoby poprzez życie można utożsamiać z 42 etapami podróży opisanymi w Torze.

Następstwa ciasnych miejsc.

Egipt” nie oznacza krainy geograficznej, jakiegoś kraju zwanego Egiptem. Odnosi się raczej do etapów zwężenia czyli etapów rozwoju duchowego, przez które wszyscy przechodzimy w drodze do duchowej doskonałości, oznaczonej przez Ziemię Izraela.

Słowo „Egipt” w języku hebrajskim, Micrajim pochodzi od słowa car „wąski”. Oznacza to, że każdy człowiek w swoim życiu ma sytuacje, które Tora opisuje jako ograniczenie i zwężenie, w którym człowiek czuje, że coś przeszkadza mu w zachowaniu się we właściwy sposób. Aby wydostać się z tego ograniczonego obszaru, osoba musi użyć energii. Kiedy udaje mu się uciec przed zawężeniem, to tak, jakby opuścił to miejsce i udał się do miejsca, które jest szeroko otwarte.

Całe nasze życie jest następstwem ciasnych miejsc, po których następuje ulga i ekspansja. Oznacza to, że w każdym momencie naszego życia, stykamy się z pewnymi przeszkodami i pewnymi próbami. To są ciasne miejsca. Oczywiście te sytuacje nie mają na celu stłumienia nas, ani zmuszenia nas do poddania się. Przeciwnie, przezwyciężając trudności stajemy się silniejsi.

“Rozprzestrzenienie się Światła i jego zniknięcie buduje Kli odpowiednie do zadania”.

Żeby zrozumieć te wszystkie etapy rozwoju duchowego zacznijmy może od początku. Z pomocą przyjdzie nam dzieło: Ptichat chochmat hakabala – פתיחת חוכמת הקבלה. Po polsku – Otwarcie mądrości Kabały.

Plan Stworzenia jest dla radości stworzonego. W tym celu Stwórca stworzył w nas chęć i pragnienie wielkie otrzymać tą obfitość Boską, bo chęć otrzymywać jest naczyniem dla porcji rozkoszy w obfitości,

Aby doprowadzić chęć otrzymywania do ostatecznego jej kształtu, Światło schodzi z góry w pewnej sekwencji czterech bchinot: alef, bet, gimel, dalet. Zapamiętaj te nazwy, ponieważ będę ich bardzo dużo używać.

Podsumowując, Światło porcjami, pojawia się i znika. To znaczy, że wielokrotne pojawianie się Światła i jego zniknięcie buduje naczynie odpowiednie do zadania. Jakie to zadanie, poznamy później.

Etapy rozwoju duchowego w imieniu Hawaja.

Sekwencja schodzenia Światła w dół, istnieje w czterech literach Imienia Ben Dalet הויה [(hawaja)-przeżycie] w Imieniu Błogosławionego. W tym zawarta jest absolutnie cała rzeczywistość materialna.

Z tego mamy dalet olamot czyli 4 światy nazywające się: acilut, brija, jecira, asija. W ten sposób mamy ukończone naczynie, które składa się z „guf” (ciało) i „or hahaim” (Światło życia) w nim.

Czyli mamy Światło i naczynie. Światło to obfitość ciągnąca się od Stwórcy, który jest nieskończony, cały jedynie dla emanacji i w przeciwieństwie do naczynia, nie ma w nim określenia chęci otrzymywania.

Tylko w naczyniu istnieje racon (chęć) wielka otrzymywania tej obfitości. Naczynie jest odwrotne do Światła, nie jest w ogóle zainteresowane emanacją.

Cała zabawa zaczyna się w momencie pierwszego zaniknięcia Światła. Po zniknięciu Światła naczynie zaczyna bardzo za nim tęsknić i ta tęsknota powoduje, że kształt chęci otrzymywania ulega zmianie. I później jak Światło wraca staje się “ubraniem”. Naczynie “ubiera” się w to Światło.

Bchina alef – martwy.

Omówimy sobie teraz wszystkie bchiny czyli etapy rozwoju duchowego nazywające się chochma, bina, tiferet i malchut.

Bchina alef nazywająca się chochma, możemy porównać do stanu martwego. Znajduje się w niej duża chęć otrzymywania, z całą zawartością Światła chochmy lub Światła haja, bo to całe Światło życia, w które kli (naczynie) jest ubrane. To naczynie jest jednak prawie nie zauważalne, bo jest wymieszane ze Światłem i unieważnia się w nim jak świeca przed pochodnią.

Bchina bet – roślinny.

Po niej następuje bchina bet nazywa się bina, czyli stan roślinny, bo kli chochma w końcu zmniejsza się w podobieństwie kształtu do Światła Górnego w nim. To znaczy, że w naczyniu budzi się chęć emanowania, podobnie do natury Światła.

I wtedy poprzez tą chęć, która się w nim budzi, przychodzi nowe Światło, nazywające się Or chasadim. I dlatego prawie oddziela się całkowicie od Światła chochmy, bo naczynie w bchinie bet jest całkiem różne od naczynia bchiny alef. Naczynie w bchinie bet to chęć emanacji i Światło w nim określane w Świetle chasadim. W bchinie alef była tylko chęć otrzymywania.

Bchina gimel – zwierzęcy.

Po niej następuje bchina gimel – tiferet czyli stan zwierzęcy. Mamy tu największe Światło chasadim i mniejszość Światła chochma. Prostymi słowami naczynie na tym etapie, jest gotowe przyjmować tylko tyle ile jest w stanie emanować.

W końcu w bchinie gimel budzi się chęć budzi się kontynuować Światło chochmy w całości, tak jak było w bchinie alef.

Bchina dalet – mówiący.

W ten sposób powstaje bchina dalet – malchut czyli stan mówiący. Teraz nie ma Światła chochmy ubranego w nim, tylko naczynie pożąda go, czyli jest to chęć otrzymywania na całą pełność.

Naczynie będzie teraz wcześniej niż Światło. Nazywamy to ukończone naczynie.

Kropeczka ponad jud – duchowy.

Do tej pory mówiliśmy o rzeczywistości materialnej, w której znajduje się chęć otrzymywania. Nie jest to jednak wszystko co istnieje.Wszystko co ponad tą wielką zawartość tej chęci otrzymywania, określany imieniem „duchowy”. Występuje w zapisie hebrajskim jako kropeczka ponad literą jud.

Żeby wejść na ten etap rozwoju duchowego, w bchinie dalet musi pojawić się nowa chęć, nowe pragnienie, tak jak to było na poprzednich stopniach. Bchina dalet zaczyna odczuwać wstyd.

Wyjaśnimy to sobie na przykładzie człowieka, który przychodzi na biesiadę do kumpla. Mimo, że głód i apetyt to naczynie otrzymywania specjalne dla jedzenia i ten człowiek jest głodny i ma apetyt wystarczający do otrzymania tej biesiady kumpla, nie jest w stanie smakować u niego niczego z powodu wstydu. Ten człowiek odczuwa, że paskudne i nikczemne jest być otrzymującym prezent od kumpla. Dopiero kiedy kumpel wielokrotnie prosi go w wystarczającej ilości, czyli że będzie to jasne dla niego, że zrobi kumplowi wielka łaskę w tym jedzeniu, wtedy dopiero zgadza się i je u niego.

Te dwie przeciwne sobie siły:

  1. nalegania kumpla (natężenie),

  2. opór przed jedzeniem (twardość),

budują nowe naczynie. Wtedy urodziły się naczynia otrzymywania na biesiadę kumpla. Sprzeciw i odmowa odwróciły się i stały naczyniami otrzymywania prawidłowymi na biesiadę kumpla. Dzięki temu odwróciło się otrzymywanie i stało emanacją.

Co prawda, naczynia otrzymywania normalne dalej działają teraz jak zawsze, ale otrzymały nowy kształt.

Naczynie odpowiednie do zadania.

Czyli naczynie stanęło jako pierwsze w łańcuchu całego rozwoju duchowego i dokładnie jak martwy służy roślinnemu, roślinne zwierzęcemu, zwierzęce mówiącemu tak mówiący zaczął służyć boskiemu.

Wszystkie etapy rozwoju duchowego istnieją tylko i wyłącznie w tym celu. I ponieważ mówimy o nieskończoności, zadanie istnieje na całej nieskończoności, czyli nie ma możliwości, że cel znika.

Światło jest nieskończone, działa w nieskończoność i my ciągle naprawiamy siebie, aby być godnym Światła.

W tym celu istnieje Egipt, w tym celu istnieje pustynia, aż dochodzimy do Góry Synaj i wznosimy się, ponad Górę Synaj. I aby utrzymać się na drodze, cały czas być w zadaniu jakie mamy do wykonania, dostaliśmy Torę i micwot.

Litera Jud.

Jeśli już mówimy o wzniesieniu, to musimy wrócić do litery jud i sprawdzić co znajduje się ponad nią.

Jud reprezentuje sposób, w jaki błogosławieństwo przychodzi od Stwórcy. Dlaczego? W zapisie literowym jud wygląda tak: יוד.

  • JUD reprezentuje błogosławieństwo, boskie Światło.

  • WAW reprezentuje zejście Światła, bo przypomina kształtem rynnę lub rurę.

  • DALET, ma wysokość i szerokość. Reprezentuje świat fizyczny, naczynia otrzymywania boskiej obfitości.

Jeśli więc samo jud jest Światłem, które schodzi, to musi być ktoś kto jest ponad jud i to Światło nam dostarcza. Król, Stwórca to jest to co jest nad literą jud.

Ta kropeczka, ten ciemny punkt jest tylko określony przez jego jasne otoczenie. Jasne otoczenie to wszystko co nam Stwórca dał, cała rzeczywistość. Cała rzeczywistość została stworzona dla stworzonego, więc co Stwórcy zostało to tylko ten nieokreślony wielkością punkt. Nam dał wszystko, a sam nic nie ma.

I jedyne co stworzonemu zostało, to z radością zacząć to wszystko emanować. Założenie jest jedynie takie, że to musi być zrobione w wesołości. Stwórca nie ocenia tego co jest dane, tylko w jaki sposób jest dane.

Radość, wesołość z możliwości bycia sługą bożym jest ostatecznym celem wszystkiego. Czego sobie i Tobie życzę.

Lechaim.

Sprawdź Czym jest rozwój duchowy

Śledź mnie w social mediach
Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Artykuły, Rozwój,  02/10/19

Przebudzenie świadomości

5.0 01 Co to znaczy przebudzenie świadomości. Dlaczego świat śpi i co to jest świadomość? Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy najpierw zbadać dynamikę „woli” w naszym własnym życiu. Weźmy przykład osoby, która jest właścicielem firmy. Nasz biznesmen robi wiele rzeczy w ciągu dnia – wstaje wcześnie rano, dojeżdża do swojego biura, odpowiada na telefony, […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Tora, Video,  28/09/19

Parsza Nicawim

5.0 01 Parsza Nicawim poprzedza nowy rok, czyli to jest coś takiego ostatniego. Co to oznacza spróbujemy dzisiaj zrozumieć. Parsza Nicawim Jeżeli człowiek nie budzi się przed nowym rokiem to kiedy się obudzi? Jak już się budzi po wyroku to nie pomoże mu płacz i krzycz. Powiedzą mu, to już się skończyło. Nie można zmienić […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

Please visit this page to troubleshoot.