Zamknij
Menu
Tora, Video,  13/07/19

Parsza Balak to Parsza o Mesjaszu.

Parsza Balak to Parsza o Mesjaszu.

Parsza Balak to Parsza o Mesjaszu. Mamy tu dwóch gości. Balak i Bilam to 2 gojów, którzy wiążą się razem aby walczyć z Izraelem. Jakie jest określenia goja? To jest taki który szuka jedynie chochmy, wiedzy. Nie szuka Tory. Walczyć z Izraelem. Izrael to ten który szuka Tory. Co to jest w takim razie Tora? Tora to jest właśnie w jaki sposób służyć Stwórcy. To znaczy żeby odczuć miłość do Stwórcy, w jaki sposób być w Ira do Stwórcy. Jak mieć przyjemność, dla której wszystko zostało stworzone.

Tych dwóch to nie byli jacyś mali ludzie w rozmiarze duchowym oczywiście. Jeden ma np dyplom w przeklinaniu a drugi jest królem Moaw i woła na pomoc tego przeklinacza. Bilam bo perypetiach z osłem dociera do Balaka z tym dyplomem, ale zamiast przekleństw wychodzą mu z ust błogosławieństwa. Balak się więc wkurza i odsyła go domu. Czyli taka bajeczka dla dzieci.

Co nam ta bajeczka chcę tutaj powiedzieć? Mimo, że nazywa się Parsza Balak to Parsza o Mesjaszu. Przy pomocy tej parszy otrzymujemy spojrzenie na dni mesjasza. Rozumiemy że tutaj w tym działaniu Balaka i Bilam, naród Izraela nie ma świadomości, że coś takiego przeciwko nim występuje. Co występuje, to chęć zlikwidować cały naród. 

W każdym z nas jest naród izraela i jest reszta narodów. I z reszty narodów wychodzi tych dwóch, którzy chcą zlikwidować w nas Izraela, bo on im przeszkadza w służbie dla siebie. Naród Izraela jest pod opieką Stwórcy i dlatego też nawet jeśli robimy to nieświadomie i nie wiemy tego, naród w nas niweluje się i odwraca dla błogosławieństwa. 

I misznie mamy porównanie po tym jak zajmujemy się określeniem bądźcie łagodni w osądzaniu spotykamy się określeniem 2 szkół. Uczniowie Abrahama i Bilam. Uczniowie Abrahama ich cechami jest dobre oko, niski ruach, i niska wartość siebie. Uczniowie Bilam mają złe oko, nie są pokorni są wysoko i są bardzo pewni siebie. Wszystko tego nie widać na zewnątrz i nie ma nikogo kto chce być uczniem Bilama, więc czemu o tym takie wspomnienie?

Nie spotykamy nikogo kto chce być uczniem Bilam. Pirkej Awot należą tylko do ludzi wysokich, którzy mają osiągnięcie, dodatkowy stopień, więc to jest chyba jeszcze gorzej. Z takim porównywać te dwie szkoły, jeszcze bardziej niezrozumiałe. 

Spróbujemy w jakiś sposób zrozumieć czemu to w ten sposób wygląda i czemu Pirkej Awot nam coś takiego wspomina. Bo jedynie to, że Bilam jest wyżej niż Mojżesz to nie jest tego powodem. Jak wiemy Mojżesz osiąga daat a Bilam jako wyżej osiąga Binę, więc co tu jest takiego? Te warstwy nie są takie proste i może się wydarzyć, że człowiek myśli, że jest uczniem Abrahama bez zwrócenia uwagi jest uczniem Bilama. Na zewnątrz to wygląda tak samo i miszna chce nas uratować od tej sytuacji i pokaże nam tutaj jakie to delikatne to co oddziela jedno i drugie. 

Co jest wspólne u wszystkich uczniów to jedynie, że to nie jest absolutnie odkryte, czyli na zewnątrzy wszystko wygląda tak samo. Bo już rozumiemy, że jest rozróżnienie na dobre i złe oko, niski ruach wiatr i wysoki, obniżenie i podwyższenie. To jest bardzo cienkie rozróżnienie i to jest całkowicie wewnętrzne i odnosi do mnie, a nie do kogoś. Wnętrze czyjeś nie jest osiągalne dla mnie. Na zewnątrz to może być dokładnie to samo. W środku cała różnica. 

Ta parsza mówi nam, że co jest najważniejsze to nasze wnętrze. Ta parsza występuje jako tiferet w całej księdze Bemidbar. Odpowiednio do tego co powstaje u was będą kolejne lub nie bemidbar. Tiferet to Jakow, więc jaki związek Balaka z tym? 

Jesteśmy w momencie przyjścia do Erec Izrael. Koniec 40 lat, dochodzimy do ziemi obiecanej, a czym bardziej człowiek się zbliża tym ciemność większa. Napisane i sprawdzone, że przed świtem największa ciemność. Naprawy robią się coraz bardziej wewnętrzne i podstawowe. I dlatego zbliżamy się do ziemi obiecanej, co oznacza dla nas Gmar Tikun. Nie jest to jeszcze całkowite bo wracamy potem do Egiptu i naprawiamy dalej.

Wyjście z Egiptu to wyjście z galut, z olam haze, a Erec Izrael to wejście do Gmar Tikun. Dlatego w miejscu wejścia borykamy się z największymi trudnościami, bo to są opory borykania się z wnętrzem. Co na zewnątrz absolutnie bez znaczenia. A jakie są największe naprawy wewnątrz? Nie są połączone z czynem lecz z myślą. Tylko w myśli, może być różnica pomiędzy dobrym i złym okiem itd.. Absolutnie zawsze w myślach na zewnątrz różnicy nie ma. 

Parsza zaczyna się słowami

 וַיַּרְא בָּלָק בֶּן-צִפּוֹר

<——
kierunek czytania od prawej do lewej

cipor ben balak wajare 

Cipor to ptak. Zohar wyjaśnia komnatę Mesjasza jako gniazdo ptaka. Ptak lata i widzi wszystko z góry, nie jest ograniczony spojrzeniem miejscowym. Balak zatem widzi więcej niż normalny widzący i rzeczywiście był największym magiem. I to nie był jakiś David Copperfield, który potrzebuje kamery żeby jakiś kąt zmienić tylko prawdziwy mag. I część tej magii pozostała na dalekim wschodzie do dziś, bo to są mocne siły tuma. Balak więc chciał się dostać do tych wysokich sił aby stamtąd zmienić rzeczywistość, Cipor to nie tylko ptak, W języku aramejskim to cafra. Światło widzenia. Komnata Mesjasza to miejsce gdzie widzimy wszystko wyraźnie z góry. Jak widzimy świat i jego konflikty? Dokładnie tak jak widzimy kiedy jesteśmy w chmurach, w samolocie. 

Mamy tu dwie litery kuf i nun 100+50=150 i mamy napisane że zeir ampin świeci przy pomocy 150 świateł. Pamiętamy, że mamy wejść wyżej, do arich ampin. Kto nie pamięta musi wrócić do poprzednich nagrań.

Teraz, co wiemy o Balaku? Balak Ben Cipor. To jest król Moawu, jego toladot to Rut, której synem jest Dawid, z którego wychodzi Mesjasz. Jeśli mówimy tu o wnętrzu to są w nim bardzo wysokie iskry. W samym Balaku to klipa, ale wiemy też, że po złamaniu naczyń klipy spadają razem z iskrami. I Raszi mówi że to król Dawid, ale inni mówią Mesjasz, który zakończy walkę z wszystkimi klipami i tumą. Balak więc mimo, że jest wielki magik wzywa na pomoc Bilama. On jest określony jako ten, który działa ustami, przeklina. Nie używa siły cielesnej tylko wszystko w ustach, czyli menachesz, nachasz – wróżbita. 

Zwróćmy uwagę, że on się nazywa Bilam ben be or. Przypominamy sobie królów edomu? Jak się nazywa ten pierwszy? Bela ben be or dokładnie jak Bilam ben be or. Najwyższy król edomu.

Dlaczego królowie edomu giną? Stwórca najpierw daje wielkie światło i naczynie nie wytrzymuje, pęka, a skorupy wraz z iskrami spadaja. To mowa właśnie o tym największym królu, który panował i złamał się. I on jest naprzeciwko sfiry daat.  

Rozumiemy z tego, że my  w tej chwili nie zajmujemy się już niczym innym tylko galut hadaat. Bo już wiemy, że łatwiej wyciągnąć człowieka z niewoli niż wyciągnąć niewolnika z człowieka. Galut hadaat, to ostatnia galut która należy naprawić. I to jest Mesjasz. 

W Egipcie jaka była galut? Galut hape i dlatego mamy pe ra jako paro czyli faraon lub pe sach mówiące usta. Tutaj galut jest dużo cięższa, bo to galut myśli i musi powstać geula myśli. Geula hadaat. Pe to początek, a myśl to koniec gmar. Siła węża w ustach. Siła Bilama w ustach. 

Czyli co musimy pamiętać, że jak coś dobrego ma przyjść zawsze przychodzi wcześniej zło. Dlatego przeklinający Bilam błogosławi, a jad węża jest potem lekarstwem. Zawsze najpierw jest skórka, a dopiero potem owoc.

Wykup dostęp aby czytać dalej

Śledź mnie w social mediach
Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Artykuły, Rozwój,  02/10/19

Przebudzenie świadomości

5.0 01 Co to znaczy przebudzenie świadomości. Dlaczego świat śpi i co to jest świadomość? Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy najpierw zbadać dynamikę „woli” w naszym własnym życiu. Weźmy przykład osoby, która jest właścicielem firmy. Nasz biznesmen robi wiele rzeczy w ciągu dnia – wstaje wcześnie rano, dojeżdża do swojego biura, odpowiada na telefony, […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Tora, Video,  28/09/19

Parsza Nicawim

5.0 01 Parsza Nicawim poprzedza nowy rok, czyli to jest coś takiego ostatniego. Co to oznacza spróbujemy dzisiaj zrozumieć. Parsza Nicawim Jeżeli człowiek nie budzi się przed nowym rokiem to kiedy się obudzi? Jak już się budzi po wyroku to nie pomoże mu płacz i krzycz. Powiedzą mu, to już się skończyło. Nie można zmienić […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

Please visit this page to troubleshoot.