Zamknij
Menu
Tora, Video,  25/05/19

Parsza Bechukotai

Parsza Bechukotai

Dzisiejsza Parsza Bechukotai pomoże nam zrozumieć dlaczego Stwórca jest w ukryciu. Bo nie potrafimy wstać i przywitać się cieplutko z Nim i też w ciągu dnia bez przerwy się do Niego skarżymy o nas samych.

Mówimy o jaki ja egoista. Nawet nie zauważamy, że w tym też jest skarga lub mówimy przecież Ty mnie tak stworzyłeś i coś nie wydaje mi się, że Ty wiesz co robić. Dobrze, że jesteś bo mam kogo obwiniać.

Jeżeli jesteś obcy  na tym świecie wtedy mieszkasz ze Mną. Jeżeli jesteś mieszkańcem na tym świecie wtedy jesteś obcy ze mną.

Prawdziwe określenie człowieka na naszym obecnym świecie to czy jestem tutaj jako żyjący – ten obcy – czy jako ten mieszkający? Bo ger גר to obcy, ale z drugiej gar mieszkający, jako stworzony przez przyrodę, część przyrody, natury. Czyli to jest dualność. I jeżeli ona jest już w nas ta dualność, to zmusza już tego który jest człowiekiem do słabego zakorzenienia się w  tym świecie. Bo wtedy on sobie zaczyna przypominać i musi sobie przypominać, że człowiek tu nie należy. Jako człowiek w człowieku. Czyli ja nie należę do jakiegoś pola, domu, rodziny i dzieci. Nie należę do człowieka tylko do Stwórcy. Czyli to mówi tak: Jeżeli cała ta nieskończoność wygląda tak jak parcuf ja nie należę do waw hej waw hej, ani do malchut, ani do tiferet, ani do chochmy, ani do biny. Należę (służę)  tylko do keter. Wtedy łatwiej też zrozumieć micwę szmita, czyli pozostawienie pola w siódmym roku. Bo to dokładnie jak z szabatem. Sześć lat wysilam się i w końcu drzewo owocuje teraz mówią zostaw te owoce one nie sa twoje.

Rozumiemy z tego, że mamy w jowelu coś co mówimy kidusz haszana. Jest coś takiego podobnego w ślubie. Mekudeszet które wszyscy świadkowie powtarzają. Jowel to jest wyzwolenie. czyli kodesz, a kodesz to cherut, więc kdusza czyli to co chcemy osiągnąć to chodzi o samodzielność człowieka. Inaczej to nie jest kdusza. To nie ma być co jedynie zdecydowane z góry, bo jeżeli tylko z góry to Stwórca nie ma problemu zrobić automatu. Też wiemy, że są automaty, że wykonują dokładnie co mają w programie. To są anioły. I cherut to ludzie ogłaszają właśnie, bo sąd ogłasza jowel, a społeczeństwo musi potwierdzić. Musi być ten, który tworzy ten wymiar kdusza. Wymiar kdusza musi być publiczny ציבור cibur. Dokładnie jak na ślubie potwierdzają, mikudeszet mikudeszet powtarzane jest dwa razy, Dwóch świadków potwierdza też księżyc. Tylko w dwóch tworzy się ten wymiar kdusza i dlatego najmniejsza grupa to są dwie osoby. Dwóch świadków.

Nie ma jowel jak cibur lo kidesz, a jak cibur jest w stanie lekadesz, to musimy zrozumieć, że to społeczeństwo, ta grupa osiągnęła odwrotność zazdrości. Uwolnili się od zazdrości, nienawiści, zawiści. I to jest związane już z odczuwaniem przyjemności z robienia przyjemności Stwórcy. Czyli człowiek musi przejąć odpowiedzialność za cheruto swoje wyzwolenie.

Też rozumiemy, że wszystko dzieje się zawsze jako przyczyna i jej rezultat. Nie ma czegoś co powstaje bez przyczyny, prócz tej przyczyny pierwszej. W tej pierwszej przyczynie nie ma potrzeby. Ona powstaje z całości z szalem. I to pierwsze to Stwórca. Ma więc to pierwsze swój plan. Ten plan zostanie wykonany, bo w tym celu wszystko zostało stworzone. Też następne chęci, pragnienia powstają właśnie z tego, więc z tego też rozumiemy, że jeżeli ktoś tzn. ewet niewolnik,  nie chce wyjść na swoją wolność, zostanie wykopany na zewnątrz. Bo człowiek nie ma możliwości od tego uciec. Każdy musi przyjąć odpowiedzialność za to, że jest wolnym człowiekiem.

Zauważmy też co się dzieje na świecie. Mamy z jednej strony kulturę grecką, która stawia człowieka w centrum rzeczywistości. Z drugiej strony kultura muzułmaństwa stawiająca Boga w centrum rzeczywistości. Ci, którzy podnoszą się ponad to, mają już rzeczywistość trzecią, w dialogu pomiędzy Stwórcą i człowiekiem. Człowiek razem ze Stwórcą. W ten sposób tworzą kdusza i to jest ta wspólnota, i to jest coś, co przykrywa wstyd.  

Rozumiemy więc, że to jest też subiektywne, bo subiektywny człowiek jeżeli jest już w dialogu ze Stwórcą, ten już jest stworzony i wtedy jest kdusza. Wiemy też, że przywiązanie mocne do ziemi zniewala. Tego nas uczy historia Kaina i Hewla. Każdy musi więc odłączyć się od ziemi, aby powstało połączenie wszystkich do ziemi.

Parsza Bechukotai w 1 zdaniu mówi, Jeżeli w moich prawach pójdziecie i moje micwot przypilnujecie i wykonacie je. To jest ciekawe, bo zaczyna się od im bechukotai   אִם-בְּחֻקֹּתַי te dwie litery im, jeśli to pokazuje, że jest to zależne od człowieka. W czym jest ta zależność? W planie zależności nie ma, to od razu wyjaśniam, bo jak już mówiłam plan zostanie wykonany, czy tak czy tak. W czym jest więc ta zależność?

Ziemskie w którym jesteśmy jest zależne od czasu i miejsca, więc to jest przemijające. Powstaje też pytanie następne, czemu potrzebujemy tutaj bechukotau czyli prawa i mictwot? Lub inne do tego samego dlaczego napisane, że w prawach mamy iść, a micwot pilnować?

Spróbujemy jakoś to rozgryźć. Zajmujemy się we wszystkim i wszystko też jest podzielone na wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrzne pnimjut, hiconjiut zewnętrzne. Też Tora w ten sposób, która jest nam dana po to by odnaleźć w nas i naprawić to co wieczne. Czyli Tora nie jest dana do zajmowania się tym co jest zależne od czasu i miejsca, czyli przemijające. Rozumiemy z tego, że nie zajmujemy się tym co widać, tym co w Torze napisane, bo to zewnętrzne, tylko używamy wnętrza Tory, bo tylko to służy do naprawy tego co jest u nas wewnątrz. To co wieczne.

Musimy zrozumieć co chce od nas Stwórca w tym zadaniu. Dla pragnącego Stwórcy nie wystarczy co widzi w pierwszym spojrzeniu. Bo to jest podobne do tego jak spotykamy i widzimy człowieka. Jeżeli chcemy go poznać lepiej, to chcemy wejść w jego głębsze warstwy. Nie zaspokajamy się jedynie wyglądem. Rozumiemy, że przez wygląd nie możemy osądzać aczkolwiek to nam daje pierwsze miejsce osądu i osądzamy właśnie po tym co widzimy. Jeżeli zdajemy sobie z tego sprawę, że prawdziwego nie możemy poznać poprzez zewnętrzne, bo to jest nietrwałe. Czyli każdy musi w jakimś momencie zrobić sobie rachunek czego chce. Bo może ucieka od praktyczności w życiu.

Jeśli ja teraz komuś powiem, że zajmuję się duchowością, to jego pytanie będzie, a można coś za to kupić w sklepie spożywczym? To jest dokładnie to samo, jak kupujemy nieważne co. Ale my nie kupujemy niczego, jeżeli nie mamy wewnętrznego punktu związanego z tym co kupujemy. Jeżeli coś kupuję takiego, że nie mam z tym jakiegoś rozwiązania to nie jest mi przydatne. Może tylko zaszkodzić. Jeśli nie wiem co to spodnie, to zakładam na głowę i mogę się udusić. Nie zawsze człowiek może na to odpowiedzieć w jakim celu tu jest. Bo w myślach zawsze się wydaje, że szukam duchowego uduchowionego aspektu celu. I to jedynie jest możliwe poprzez zamianę myśli na czyn. Jeżeli myślę, że to jest dla mnie Stwórca to daję się. Jeżeli to naprawdę jest punkt we mnie, a nie tylko jakaś myśl to nie mam problemu wykonać. Kiedy człowiek chce wykonać ? Tylko jak mu ważne. Jeśli jest ważne wnętrze to czemu nie potrafi zrezygnować z tego co dostaje z zewnątrz? Np. miejsce, zarobek itd. Inaczej jest gotowy osiągnąć wnętrze tylko jak są do tego odpowiednie warunki co znaczy, że nie ma tego punktu. Nie ma tej świadomości, że ja to naprawdę chcę i potrzebuję.

Wykup dostęp aby czytać dalej

 

 

Śledź mnie w social mediach
Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Artykuły, Rozwój,  02/10/19

Przebudzenie świadomości

5.0 01 Co to znaczy przebudzenie świadomości. Dlaczego świat śpi i co to jest świadomość? Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy najpierw zbadać dynamikę „woli” w naszym własnym życiu. Weźmy przykład osoby, która jest właścicielem firmy. Nasz biznesmen robi wiele rzeczy w ciągu dnia – wstaje wcześnie rano, dojeżdża do swojego biura, odpowiada na telefony, […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Tora, Video,  28/09/19

Parsza Nicawim

5.0 01 Parsza Nicawim poprzedza nowy rok, czyli to jest coś takiego ostatniego. Co to oznacza spróbujemy dzisiaj zrozumieć. Parsza Nicawim Jeżeli człowiek nie budzi się przed nowym rokiem to kiedy się obudzi? Jak już się budzi po wyroku to nie pomoże mu płacz i krzycz. Powiedzą mu, to już się skończyło. Nie można zmienić […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

Please visit this page to troubleshoot.