Zamknij
Menu
Tora, Video,  11/05/19

Parsza Emor

Parsza Emor

Parsza Emor

Parsza Emor pochodzi od słowa mówić. Mówić do Izraela, a nie do kohena, że mają przyjść do tego miejsca, które Stwórca daje i po zbiorach dać omer kohenowi. Jak wejdziemy głębiej zrozumiemy że Parsza Emor przedstawia sfirat haomer.

Czyli tutaj caly czas jestesmy w trakcie dni dinim. Dowiemy się dzisiaj czemu mamy liczyć ten omer, co to jest czas i o jakie miejsce chodzi?

Na podstawie Matan Tora możemy wydedukować, że zostaliśmy stworzeni dla odczucia przyjemnosci, ale tak naprawde nie ma nikogo kto czuje, że mu to tak łatwo przychodzi. Widzimy, że trzeba dużo pracy, aby to dobro utrzymać. Dobro czyli tą przyjemność. Dlaczego to się tak dzieje?

Nie czujemy przyjemności

Powodem jest nasz wspólny korzeń ze Stwórcą.  my jestesmy galeziami. U Stwórcy nie ma czegoś takiego jak otrzymywać coś od kogoś, więc nawet jak dostajemy to na początku nie czujemy wstydu, dopiero z czasem wstyd, że jesteśmy ciągle ci biorący robi sie coraz wiekszy. I nawet gdyby ktoś chciał nam dać milion dolarów to na początku tak oczywiście, czemu nie, ale po pewnym czasie powstaje w nas wstyd.

Wstyd

Możemy to porównać do jakiegoś biednego, który przychodzi do jakiegoś bogacza i mimo że bogacz mu mówi, ty tu nic nie potrzebujesz robić, wszystko jest dla ciebie w jakimś momencie ten biedny szuka możliwości jakiejś pracy. Posprzątać, wymyć talerze, coś, żeby przykryć ten swój wstyd. Bez tego, nie jest w stanie zrobić więcej.

Oczywiście są różni ludzi i jedni ten wstyd odczuwają mniej inni bardziej. Rozumiemy, że to wszystko jest zależne od tego co nazwiemy acmutejnu  nasz korzeń liczba pojedyncza acmuti. I im człowiek jest dalej od tego acmuti może więcej otrzymać i nie przeszkadza mu to. Im człowiek bardziej oddalony i bardziej chamowaty tym może więcej brać i nie przeszkadza mu to. I bardziej człowiek bliski, delikatny to kiedy dostaje coś jako prezent wstydzi się. I to aż tak mocno, że traci swój kształt człowieka. Człowieka to znaczy, że ma powiązanie z korzeniem Stwórcy.

Praca

Dlatego właśnie stworzył nam Stwórca możliwość zarobić poprzez nasza pracę. U Stwórcy nie ma możliwości dać coś co nie jest całe. Tylko jednej rzeczy, której Stwórca nie może dać człowiekowi to tego odczucia, że sam człowiek wykonał. Co więc człowiek nie otrzymuje i musi to zrobić sam, to odczucie własnego mienia, bo tego absolutnie Stwórca nie może człowiekowi dać. Bez odczucia własnego mienia zawsze będzie wstyd, który jest uwarunkowany tym jak blisko jest człowiek swojego korzenia. I tylko po to abyśmy mogli pracować, zarobić coś samodzielnie, to co nam chce dać czyli tą wielką przyjemność, po to został stworzony świat. Ten wstyd czyli busza pochodzi od słowa lewusz ubranie, ubrać się. Ubieramy się w micwot czyli dobre uczynki, tfila czyli w modlitwę i w Tora.

Czyli Stwórca tworzy doskonałość, a w doskonałości nie ma pracy dla nas, więc on musi zburzyć tę doskonałość, aby dla nas ta praca była.

Tworzy i niszczy z miłości

W tym też widać tą Jego niesamowitą miłość, bo tworzy i niszczy, żeby nam dać możliwość. żeby była dla nas ta praca i abyśmy sami zrobili te naprawy. Żeby ten wstyd ubrać i to musimy zrobić sami, bo inaczej tego wstydu nie pozbędziemy się.

Musimy odczuć, że jesteśmy wspólnikami. To znaczy, że musimy odczuć, że pracujemy. Musimy odczuć to zepsute stworzenie. Czyli tutaj Stwórca musi na siłę zepsuć, bo On jest doskonały i robi wszystko doskonale.

Mam nadzieję, że zrozumieliście. Teraz spróbujemy sprawdzić czy jest w rzeczywistości jakiś zapis czy tak było. I mamy zapis w bereszit

בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ

bereszit bara elohim et haszamaim weet haarec Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię.

ale dalej jest jeszcze coś takiego

וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ

wehaarec hajta tohu wawohu czyli ziemia była w takim bałaganie. Czyli Stwórca który robi wszystko doskonale musiał zrobić coś dodatkowego, ten bałagan.

I też Rabi Aba mówi: budował światy i je niszczył, i zbudował te obecne.

Jak pójdziemy dalej w bereszit to widzimy, że Stwórca robi tam różne podziały. Oddziela światło od ciemności i na końcu stwierdza, że dobre.

וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי-טוֹב

waira elohim ki tow

Wszystko na gruzach

Czyli wszystko na podstawie gruzów, bo wtedy to jest dobre dla stworzonego. Najlepsze dla stworzonego, bo wtedy stworzony już ma gdzie pracować. Tylko tak możemy naprawić jako wspólnicy. I to jest w tej chwili miejsce, ziemia jest tym miejscem, o którym mówiłam na początku.

Gdzie mamy zepsucie w czasie? Idźmy dalej w bereszit, tam Stwórca robi jakieś dwa światła.

duze dla dnia  לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם

i male dla nocy  לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה

Na początku oba światła zostały stworzone jako równe, tej samej wielkości.

אֶת-שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים

etszeni hamorot hagadolim dwa światła duże. Słońce i księżyc, ale księżyc miał pretensje dlaczego dwóch królów jest pod jedna koroną i dlatego Stwórca powiedział zmiejsz się. Czyli mamy już dwa zepsucia w miejscu i w czasie. Zostało trzecie zepsucie i to jest człowiek. Zepsucie w człowieku to chet grzech.

Praca, którą mamy do zrobienia, to doprowadzenie wszystkiego do doskonałości. Zepsucie tych trzech daje możliwość wspólnej pracy człowiekowi.

Jak ta wspólna praca się odbywa?

Naprawa człowieka odbywa się w święto jakie mamy za sobą czyli pesach. Możemy to podzielić na dwa słowa pe i sach mówiące usta. Ten kto mówi to człowiek.

Dla naprawy czasu to święto szawuot, a dla naprawy miejsca mamy święto sukot. Na czym polega ta naprawa? Zaczynamy ją w sfirat omer, liczenie omeru, bo to chodzi o liczenie każdego dnia, każdej minuty i sekundy.

Wykup dostęp aby czytać dalej

 

 

 

Śledź mnie w social mediach
Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Artykuły, Rozwój,  02/10/19

Przebudzenie świadomości

5.0 01 Co to znaczy przebudzenie świadomości. Dlaczego świat śpi i co to jest świadomość? Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy najpierw zbadać dynamikę „woli” w naszym własnym życiu. Weźmy przykład osoby, która jest właścicielem firmy. Nasz biznesmen robi wiele rzeczy w ciągu dnia – wstaje wcześnie rano, dojeżdża do swojego biura, odpowiada na telefony, […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Tora, Video,  28/09/19

Parsza Nicawim

5.0 01 Parsza Nicawim poprzedza nowy rok, czyli to jest coś takiego ostatniego. Co to oznacza spróbujemy dzisiaj zrozumieć. Parsza Nicawim Jeżeli człowiek nie budzi się przed nowym rokiem to kiedy się obudzi? Jak już się budzi po wyroku to nie pomoże mu płacz i krzycz. Powiedzą mu, to już się skończyło. Nie można zmienić […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

Please visit this page to troubleshoot.