Zamknij
Menu
Tora, Video,  21/09/19

Parsza Ki Tawo

Parsza Ki Tawo

Parsza Ki Tawo nie została nigdy otwarta. Jest bardzo ciężką parszą, bo z jednej strony są tu błogosławieństwa a z drugiej przekleństwa. I to przekleństwa najcięższe jakie istnieją w całej Torze. Z tego powodu podczas czytania tego fragmentu w synagodze, te przekleństwa czytane są bardzo cicho. Nawet Szimon Bar Jochaj nie dostał odpowiedzi i to jest bardzo ciekawe, że przychodzi ona w Polsce, ale nie znane są nam drogi Stwórcy.

Myślę, że dzieje się tak bo tu jest największa odwrotność, a do największej odwrotności potrzebne jest największe światło.

No dobrze zaczynamy Parszę Ki Tawo. Podstawą są chala, maaser i bikurim. Chala, lechem czyli Tora jako chleb. W pocie czoła będziesz osiągał chleb. Maaser to już mówiłam, 1/10 itd. Dzisiaj omówimy trzecie bikurim.

Chala idzie bezpośrednio do Stwórcy, maaser do lewitów, bo oni nie mają niczego, służą bezpośrednio Stwórcy.  Bikurim natomiast idzie do kohena. Bikurim to jest pierwszy owoc który osiągamy we wszystkim. Musimy to dokładnie zrozumieć.

Kto pierwszy wymyślił bikurim to był Kain, ale on najpierw użył to przez siebie, a resztę która już była niedobra oddał Stwórcy. Wyobraźmy sobie arbuza. Mamy cudownego arbuza i to wszystko słodkie, co w nim najlepsze wyciągamy, a ze skorupy, która została, oplatamy na to wstążkę i dajemy w prezencie Stwórcy. Czyli tok myślenia Kaina jest taki: przecież Stwórca i tak nie je, więc co za różnica co ja mu tam daję. 

Chewel zaś zajmuje się zwierzętami, on pierwszych swoich baranów i owiec nie rusza, tylko najpierw daje Stwórcy. Czyli Chewel wykorzystał to co Kain wymyślił, tylko zastosował to odpowiednio.Teraz rozumiemy tą wielką nienawiść jak ona powstała. Teraz też zrozumiemy piętno Kaina, które za to przewinienie dostał. Kain dostał psa. Co robi pies? Pies ma naturę, że szczeka i jeżeli czuje, że jest śmierć w pobliżu to szczeka. I też nie szczeka sam. Jeżeli są w pobliżu inne psy, podłączają się do tego. 

Przypomnijmy sobie co się dzieje w Egipcie. Mamy tam plagę pierworodną i tam przechodzi śmierć, która zabija wszystkich pierworodnych i pies milczy. Bo pies usłyszał, że ma siedzieć cicho i działa wtedy absolutnie przeciw swojej matrycy. Jego program i matryca, to robić ten hałas, ogłaszać, a tu milczy. Bo kłania się absolutnie przed Stwórcą i dlatego pies to jest piętno. Bo ma przypomnieć Kainowi o tym pokłonie. 

Ten pokłon nie powstał po raz pierwszy u Kaina tylko u Adama. U Adama ukazuje się grzbiet, który nie chce się zgiąć, ale Adam nie został stworzony z tym, tylko się zaraził od węża. Bo wąż na początku stał, miał nogi. I co mówi wąż? Wąż mówi do Chawy, dlaczego Stwórca zabronił wam jeść z tego drzewa? Bo sam z niego jadł i z tego stworzył całą rzeczywistość. 

Co to oznacza, że Stwórca jadł z tego drzewa i stworzył całą rzeczywistość? To oznacza, że to drzewo było przed Stwórcą, że jest jakaś dodatkowa siła ponad Stwórcę. To właśnie powoduje stanie na baczność bez pochylenia głowy. I też pies nam pokazuje, że za kawałek kości pies wybiera swojego właściciela, kocha swojego właściciela, a my którzy dostaliśmy wszystko, nie potrafimy się pochylić przed Nim. 

To jest właśnie co znajduje się w Parszy Ki Tawo. To są te przekleństwa właśnie, że nie potrafimy pochylić głowy przed Stwórcą i podziękować Mu za to, że dał nam wszystko.  I nie dość, że chcemy wszystko, chcemy też Jego. I mimo, że słyszymy wiele razy, że mamy wszystko, a On ma tylko ten mały czarny punkt…nic nie chcemy mu oddać. 

A Jemu nie chodzi przecież o to by mu coś w rzeczywistości dać, tylko liczy się chęć i nasza radość z tego, że mamy taką możliwość. Bez tej radości wszystko co robimy nie ma wartości. Jeżeli nie czuję pragnienia, żeby Jemu dać, to też nie mam pracy i nie mam możliwości. Prędzej czy później zawsze przyjdzie coś co zniszczy wszystko co budowaliśmy, aż przyjdzie zrozumienie, że nie praca nie jest mi potrzebna żeby sobie polepszyć byt, tylko żeby była możliwość maaserować. Bo mi bardziej zależy na Nim niż na sobie. Jemu chcę dać bo On mi dał wszystko. 

Ja co prawda jestem taki biedny, nawet pracy nie mam, ale mam chcieć Jemu dać i żałować, że nie mogę dać więcej.  Być szczęśliwy, z tego co mam mu dać i żałować, że nie mogę dać więcej. Kiedy będzie ten prawdziwy żal to też pojawi się więcej aby dać więcej. Bo tak to działa czym więcej Jemu siebie dam, tym więcej będę mieć. I w pieniądzach też mnie ograniczył do 10% i nie może być mniej, nie może być więcej tylko 10 jak 10 część parcufa. Ta część, której nigdy samemu nie naprawimy, bo w tym są te odrąbane nogi węża. To jest ta część, która chce magii, talizmanów, żeby wykorzystać wszystko i wszystkich. 

Cała nasza droga, to droga poznania siebie. Bez poznania siebie nie ma możliwości poznania Tego, który mnie stworzył. My to zawsze zaczynamy w jakiś odwrotny sposób. Najpierw chcemy poznać Jego, żeby go wykorzystać, ale najpierw musisz być świadomy siebie.

Jeżeli patrzymy na całą rzeczywistość, to można nas podzielić na trzy rodzaje. 

  1. Ma tylko chęć wykorzystać innych
  2. Nie jest świadomy, stracił rozum i chęć, nie wie czy istnieje, działa instynktownie, jak chorągiewka, idzie za zachciankami, chce nową kieckę, telewizor, samochód, chce coś nowego

To związane jest ze słowem dym aszan  עשן

Z tego mamy szana שנה czyli rok, czyli mamy w tym czas. a jak mamy czas to mamy bereszit i odnowienie. Dlatego podświadomie ciągle szukamy nowości i one nas popychają. 

Jeśli siebie nie znam nie poznam tego, który mnie stworzył. Jeżeli człowiek żyje tylko według zachcianek swoich, to nie poznał jeszcze siebie. 

Poznać siebie jest już trochę skomplikowane. Bo to trzeba być jak Jakow, jeżeli dasz mi ubranie i chleb do jedzenia i wrócę do domu cały to znaczy, że mam iść pracować dla Ciebie. Powiedzieć coś takiego to przyjąć, że nie ja stworzyłam całą rzeczywistość i nie ja stworzyłam siebie tylko jest ktoś, który stworzył mnie. I ja jestem Jego sługą. Wtedy można dopiero poznawać siebie czyli naprawiać siebie. Wtedy można dopiero użyć Tory, bez tego, to tak jakby czytać Harrego Pottera. Nic nie powstaje, ślizgam się, nawet nie wchodzę w pszat.  

Dopiero kiedy podnoszę się ponad górę synai prawo Tory zaczyna działać i żyję nowym życiem. Śmierć która była do tej pory już mnie nie dotyczy, bo jestem jedną częścią a nie dwie odrębne ciało i dusza. 

To by była 3 grupa ludzi.

Do tego momentu jest podział. Jest na górze dusza, a na dole różne żądze, które mnie prowadzą. I zależnie co jest we mnie mocniejsze górne czy dolne powstają chęci. I te chęci są właścicielami moich myśli. Teraz zależnie od tego czy ja przyjmuję tę duszę dla przekazania czy dla wypełnienia siebie, to reguluje w jakim miejscu  znajduje się środkowa część. Chęć. I cała naprawa polega na podnoszenie tej chęci cały czas wyżej. 

Na podniesienie bardzo ciężko znaleźć jakiś przykład, za to na obniżenie bardzo łatwo. Bo np. jest jakiś człowiek, który zdecydował, że będzie przestępcą. Zaczyna najpierw kraść. Potem robi inne przestępstwa, których wcześniej sumienie mu nie dawało, teraz już daje. W końcu robi się taki, że napada zbrojnie. I chociaż nie czuje teraz, że może kogoś zabić to w końcu też i do tego staje się zdolny. 

Bez końca można więc obniżać. Schodzić coraz niżej i niżej, więc to samo można robić odwrotnie. Być coraz wyżej i wyżej. I to właśnie od nas zależy, czy to będzie błogosławieństwo czy przekleństwo.

Śledź mnie w social mediach
Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Artykuły, Rozwój,  02/10/19

Przebudzenie świadomości

5.0 01 Co to znaczy przebudzenie świadomości. Dlaczego świat śpi i co to jest świadomość? Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy najpierw zbadać dynamikę „woli” w naszym własnym życiu. Weźmy przykład osoby, która jest właścicielem firmy. Nasz biznesmen robi wiele rzeczy w ciągu dnia – wstaje wcześnie rano, dojeżdża do swojego biura, odpowiada na telefony, […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Tora, Video,  28/09/19

Parsza Nicawim

5.0 01 Parsza Nicawim poprzedza nowy rok, czyli to jest coś takiego ostatniego. Co to oznacza spróbujemy dzisiaj zrozumieć. Parsza Nicawim Jeżeli człowiek nie budzi się przed nowym rokiem to kiedy się obudzi? Jak już się budzi po wyroku to nie pomoże mu płacz i krzycz. Powiedzą mu, to już się skończyło. Nie można zmienić […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

Please visit this page to troubleshoot.