Zamknij
Menu
Tora, Video,  07/09/19

Parsza Szoftim

Parsza Szoftim

Zanim wejdziemy głębiej w Parszę Szoftim zajmiemy się jeszcze raz Amalekiem. Mamy taki nakaz, zawsze pamiętaj co zrobił ci Amalek i to jest warte zrozumienia. Amalek to jest wartość gematryczna 240. Musimy zrozumieć co to pojęcie nam mówi, bo używając w nieprawidłowy sposób zawsze mamy do niego pretensje. Zawsze uważamy, że to jest ten, który nas powstrzymał, przez niego mamy cierpienia i jesteśmy w ciężkiej sytuacji. Bez Amalek lub kogoś kto ma wartość 240 nie bylibyśmy w tym miejscu w którym jesteśmy. Amalek który nam się wydaje czymś nieprawidłowym i z czym mamy walczyć z drugiej strony jest pozytywny. Tylko my musimy się podnieść ponad znane wartości. Wszystko pcha do przodu i powoduje rozwój. Nie byłoby dziś gdyby nie było wczoraj.

Amalek więc przedstawia przeszłość i jeżeli byśmy już patrzyli będąc ponad to co jest jasne i ukryte zrozumiemy że Amalek też żyje ciągle z nami. W duchowym wszystkie parcufy istnieją, Jeżeli powstaje nowy to nie likwiduje starego. Tam nie ma wędrówki pokoleń jak mamy to w ziemskim. Dlatego musimy pamiętać co zrobił Amalek czyli pamiętać poprzedni parcuf, w którym byliśmy a nie coś co mi zrobiło wielką krzywdę. 

I właśnie z tego możemy wejść bardziej w parszę, bo mamy tam pierwszą micwę czyli mianowanie sędziów. I mamy wspomnienie sanchedrynu, w którym jest 71 starszych mędrców powiedzmy jest na całe państwo oraz mniejszy sanchedryn w którym jest 23 mędrców związany powiedzmy z województwem. To jest taki podział administracyjny mówiąc w skrócie. 

Sędziowie z tych wszystkich sądów nawet tego mniejszego są absolutni, czyli jeśli dochodzą do jakiegoś wniosku to nie ma żadnego odwołania. Nie ma odwołania od sądu Tory. 

Z pomocą znowu przyjdzie nam Izaak Luria. Jest takie zdanie, że sędziów i policjantów postaw w swoich bramach i to zdanie odnosi się do każdego z nas. Osądzamy tylko siebie i te bramy to są nasze zmysły. To co potrafimy odczuć i mamy 5 takich bram. Zgodnie z tym powiedzeniem każdy zmysł musi mieć sąd. Każdy z osobna ma sąd mały a wszystkie razem mają sąd wielki. 

Rozsądzanie co należy do mniejszego a co do większego zależne od tego co osądzamy, bo w ten sposób budujemy sobie środowisko. Nie mowa o tym środowisku, które widzimy na zewnątrz. Nie chodzi o ludzi, których widzimy, nie chodzi o ciała. Ciało w pojęciu ziemskim nie ma związku z rozwojem, więc sędziowie i policjanci dla ciał ziemskich to dokładnie ci sami policjanci, których spotykamy i widzimy tak jak innych ludzi. Są sądy i policja i tu nic nie robimy. Wszystkie ciała ziemskie mają sędziów i policję, więc jeżeli komuś się wydaje, że jeden w grupie ma pilnować drugiego to jest błędne zrozumienie. 

Ja mówię o ciałach duchowych. To są pragnienia, które mają naprawić 613 pragnień pozostałych do naprawy. I robimy to przy pomocy sędziów i policji. Jeżeli mam jakąś chęć to muszę przynieść ją do sądu, który jest we mnie. We mnie są sędziowie, ci mędrcy, którzy już są wyżej. We mnie jest też Mojżesz, a on jest wyżej niż sanchedryn. Jeżeli sanchedryn w jakimś momencie nie będzie w stanie odpowiedzieć, zawsze można się zwrócić do Mojżesza. A jak sanchedryn mniejszy nie ma odpowiedzi, to sam idzie z pytaniem do sanchedrynu większego, jeżeli ten nie ma to znowu do Mojżesza.  Jeżeli Mojżesz odpowiedzi nie ma, a były takie przypadki w Torze, to Mojżesz idzie z tym do Stwórcy. 

Są przypadki, że tylko Stworca może odpowiedzieć, tylko On może poznać co jest w sercu człowieka. 

I to istnieje dopóki jest 5 bram, membran. Jak zmienimy, że całość będzie membraną to sanchedryn też będzie inny, taki bardziej rozwinięty. Mędrcy będą większymi mędrcami i rozumiemy, że z tego co mamy opisane sądzimy to tak: 

Jesteśmy w środkowej części tiferet. Mamy iluś tam sędziów i każdy głosuje, a decyzja zapada większością głosów. I w tym miejscu zapada decyzja czy to idzie do świętości czyli powyżej tiferet czy do klipot poniżej tiferet. W tym miejscu jest też buława Mojżesza. Jeżeli jeden głos przeważa że to jest do świętości  to idzie do świętości. Jeśli jeden głos przeważa, że to jest klipot czyli chęć otrzymywania to jeden głos nie wystarcza. Żeby to określić jako zło potrzebne są już 2 głosy.

Widzimy więc, że mamy tu pomoc z niebios. Złe uczynki muszą być oznaczone dwa razy. I też nie jest karany za złe od razu, tylko jeśli popełni się drugi raz. Pierwszym razem należy się prawo powiedzieć ja nie wiedziałem i za niewiedzę nie ma kary. W ziemskim to że ja nie wiem, nie zwalnia mnie od prawa. W duchowym zwalnia. Bo Stwórca robi wszystko aby nam pomóc. Z miłości pozwala nam się mylić z niewiedzy. Człowiek drugiemu człowiekowi nie pozwala. 

Uczniowie Ariego byli naprawdę wielcy w osiągnięciach i jeden z nich przyszedł do Lurie i mówi rabi ja czuję, że mam problem. Z jednej strony czuję, że jestem w osiągnięciu, ale z drugiej jest coś co mi przeszkadza i nie potrafię tego znaleźć. Wtedy Ari odpowiada, więcej jak aluzję dać ci nie mogę, mogę ci tylko powiedzieć sprawdź wyzysk. 

Ten kabalista zaczął nad tym myśleć czy rzeczywiście była możliwość wyzysku. Ci wszyscy kabaliści byli dosyć bogaci, też i sam Ari, ale ten o którym mowa zajmował się przemysłem tekstylnym. Miał dużo robotników i myślał czy rzeczywiście kogoś wykorzystał. Teoretycznie mogło tak być. Zorganizował więc zebranie z robotnikami. Zorganizował wielki stół, przyniósł kupę kasy i ją tam położył na tym stole, po czym powiedział. Kochani ja mam problem, bo mnie się wydaje, że ja kogoś niechcący wykorzystałem. Jeżeli ktoś taki jest ja się odwracam, bo nie chce nikogo swoim wzrokiem blokować i ten, który czuje się wykorzystany, proszę aby podszedł i wziął dokładnie tyle ile czuje, że ja go wykorzystałem.

Jak powiedział tak zrobił, odwrócił się, ale nikt się nie zgłaszał. I on tam nawet zaczął płakać i błagać i dopiero po tym wyszła jedna pracownica, która wykonywała specjalne cienkie nici. Wzięła kilka monet i odeszła. 

To jest bardzo ważne do zrozumienia. Bo ta kobieta nie mówiła nic wcześniej o swoich odczuciach nawet gdy ten kabalista pytał czy wszyscy są zadowoleni. Jej było potrzebne tylko parę monet, ale te parę monet już spowodowało wyzysk. I też Ari, który widział ten wyzysk nie mógł mu o tym powiedzieć. To wszystko jak budować swoje otoczenie, jak robić naprawy to też może być jedynie jako aluzja. 

Człowiek jest w tej rzeczywistości ofiarą nałogów np. alkoholizm i  wtedy świadomość jest zamknięta. W alkoholizmie największy problem jest z otwarciem świadomości. Jedzenie natomiast nie jest takim problemem, że jest spowodowany dodatkowym pragnieniem. Łatwiej jest powstrzymać się od jedzenie niż od alkoholu, palenia czy narkotyków. We wszystkim jest czas przerwy i reakcja, głód na to. Największa jest w narkotykach, bo im są twardsze tym głód większy i chęć na to większa, w momencie odstawienia. Jeżeli postawimy to w jakiejś piramidzie, to na dole są ciężkie narkotyki, a jedzenie picie zwykłych napojów na samej górze. 

Wszystko co powstaje nas musi mieć jakąś średnią, bo może być też, że ktoś za dużo nie tylko je ale i pije napojów różnych. O tej średniej decydują sędziowie. W przypadku nadwagi to przykładowo

  • 1 sędzia mówi to nie wygląda dobrze 
  • 2 sędzia mówi to może spowodować taką chorobę
  • 3 sędzia mówi to może spowodować taką chorobę
  • 4 sędzia może przyprowadzić krawca, bo w te ubrania już się nie mieszczę
  • 5 sędzia czuje mój oddech
  • 6 sędzia widzi jak się ruszam

I tak 23 sędziów mówi. To wszystko robimy sami. Siadamy, bierzemy kartkę i wypisujemy 23 punkty. Potem sprawdzamy jaki jest werdykt. Następnie uruchamiamy policję, bo nie możemy zrobić ani mniej ani więcej niż jest w tym werdykcie. Czyli nie będę ani bardziej ani mniej święta niż ten werdykt ogłasza. 

Teraz już chyba bardziej rozumiemy parszę szoftim. Widzimy w zapisie tory dwa słowa 

,  שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים szoftim we szotrim, ale z drugiej strony w proroctwach szotrim czyli policjanci znikają. Dlaczego? Po geula nie ma już szotrim, wtedy są doradcy. Bo geula to jest naprawa i nie potrzeba policji, wtedy sędziowie szoftim robią się doradcami. 

To wszystko jest naprawa w 5 zmysłach, dzięki czemu budujemy otoczenie dla naprawionych chęci, a cała Parsza Szoftim to parsza gilgulim. Wędrówka dusz gilgul neszamot גלגול נשמות.

To jest wędrówka duszy, której nie jesteś teraz świadomy, ale to dla tej duszy robisz to całe otoczenie. Dzięki temu ona wzrasta. 

Teraz zbliżamy się do nowego roku, więc starajmy się pracować nad tym, bo nowy rok to nowy rok dla wszystkiego. W każdej chwili można się urodzić i żyć w dwóch rzeczywistościach jednocześnie. 

To by było tyle w części dostępnej dla wszystkich odnośnie Parszy Szoftim.

Śledź mnie w social mediach
Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Artykuły, Rozwój,  02/10/19

Przebudzenie świadomości

5.0 01 Co to znaczy przebudzenie świadomości. Dlaczego świat śpi i co to jest świadomość? Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy najpierw zbadać dynamikę „woli” w naszym własnym życiu. Weźmy przykład osoby, która jest właścicielem firmy. Nasz biznesmen robi wiele rzeczy w ciągu dnia – wstaje wcześnie rano, dojeżdża do swojego biura, odpowiada na telefony, […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Tora, Video,  28/09/19

Parsza Nicawim

5.0 01 Parsza Nicawim poprzedza nowy rok, czyli to jest coś takiego ostatniego. Co to oznacza spróbujemy dzisiaj zrozumieć. Parsza Nicawim Jeżeli człowiek nie budzi się przed nowym rokiem to kiedy się obudzi? Jak już się budzi po wyroku to nie pomoże mu płacz i krzycz. Powiedzą mu, to już się skończyło. Nie można zmienić […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

Please visit this page to troubleshoot.