Zamknij
Menu
Tora,  24/11/18

Parsza Wajiszlach – i wysłał

 

Parsza Wajiszlach i wysłał jest bardzo wysoka, zadziwiająca i intrygująca. Czytając ją w pszat  trudno to zauważyć.

Wstęp

Zanim jednak przejdę do omawiania parszy Wjiszlach małe uzupełnienie do poprzedniej parszy. Pojawiły się komentarze, że jest to materiał niezrozumiały. Otóż, zamierzam przejść całą Torę i materiał do każdego fragmentu nie będzie inny. Rozumiem, że nie wszyscy którzy trafiają na ten blog wiedzą czym jest kabała. Jeśli ten materiał jest dla kogoś niezrozumiały, to znaczy, że naczynie nie jest gotowe na przyjęcie światła. Bo nie mówimy tu o niczym innym jak o świetle i o siłach, a nie o jakichś  opowiadaniach.

Parsze otwierane są z poziomu sod, w sposób kabalistyczny, czyli bardzo głęboko. Kto szuka wiedzy rozumowej równie głębokiego rozczarowania dozna. Największy komentator Tory Raszi również, komentował w sposób zagmatwany i to już mówiłam poprzednio. Gmatwa się po to, aby nie było nadużycia. Wszelkie więc pretensje to znowu jest ten sam Esaw lub mówiąc prościej, tancerz źle zatańczył, bo podłoga była krzywa. Więc może najpierw nauczymy się tańczyć? Może najpierw przeczytaj ten fragment Tory w języku polskim? Wysil się trochę? Sprawdź pszat, te opowiadania o postaciach i dopiero przyjdź po materiał, który tu zamieszczam. Jeśli to nie pomoże, to lepiej poczytaj Harrego Potera.

 

 

Parsza Wajiszlach – i wysłał

Ok po takim wstępie możemy zacząć omawiać parszę. I to też nie będzie takie proste, ale Parsza Wajiszlach – i wysłał to możemy sobie wyobrazić jako coś cennego co próbujemy przewieźć tak żeby nikt nam tego nie ukradł. Zastanawiamy się gdzie to schować.

Coś takiego zostawiając na wierzchu prawie pewne, że to nam ukradną. Wkładając to pomiędzy różne inne ważne rzeczy, tam zwykle też będą zawsze szukać. Dlatego staramy się to wsadzić pomiędzy rzeczy używane, już trochę nie za bardzo pachnące ubrania. Tam najlepiej coś schować i dokładnie tym zajmuje się i o tym jest mowa w tej parszy wajiszlach.

Jakow wychodzi z Charanu

Jest tam opisane, że Jakow wraca z Charanu. I patrząc na to całe życie Jakowa to jest problem za problemem. Co prawda on dzisiaj jest w domu, który naprawdę jest takim wysokim duchowym domem, ale z drugiej strony ma brata, który jest niezbyt taki fajny facet. Nie dość tego. Jakow później też ma iść do kogoś jeszcze gorszego od niego czyli do Lawana. I tam u Lawana siedzi 20 lat. Po tym jak już przygotował się, żeby tam siedzieć 14 lat w jesziwe.

Jakow teraz wychodzi z Charanu i słyszy, że naprzeciw niemu leci ktoś, który go niezbyt lubi. I ten ktoś ma 400 ludzi ze sobą. To znaczy nie jest tylko w okolicy, ale leci mu naprzeciw. Na domiar złego Jakow nie jest już sam, że mógłby się schować. Ma ze sobą też całą rodzinę, więc to poważne problemy jak tak się naprawdę zastanowimy.

Parsza Wajiszlach – i wysłał w sod

Żeby to zrozumieć bardziej wejdziemy trochę w Remez, a później będziemy musieli też wejść w sod, bo okazuje się, że na końcu tej parszy mamy 43 paragraf. Według sod jest tam opis od bereszit aż do Masziach Dawid. To prawdopodobnie zajmie nam parę lat zanim będziemy mogli naprawdę wejść w to głęboko.

Mam nadzieję, że dadzą nam ten czas. Nie ważne w jakiej rzeczywistości już to będzie. Pamiętajmy, że wszystkie turbulencje przejdziemy jedynie, jeżeli będziemy zawsze mieć naprzeciw Stwórcę lub tego, który nam Go reprezentuje. Bez bezpośrednich innych pośredników i zawsze tylko jedynie Stwórca. Zawsze tylko Adonai przed nami. Adonai naszej pomocy, bo o tym właśnie też mówi sam tytuł tej parszy “I wysłał”.

Posłaniec

Wysłać czyli posłaniec. Posłaniec, którym każdy z nas jestem. Każdy w życiu jest właśnie posłańcem. I mamy w związku z tym odpowiedzialność, że nie jesteśmy sami. Ktoś stoi za nami i wtedy wszystko robi się też łatwiejsze. Bo siła nasza jest też dopasowana absolutnie do tego co mamy wykonać. Jeżeli ktoś z drugiej strony nie widzi się jako posłaniec, wtedy jego upadki są bardzo ciężkie. Jeżeli w ogóle nie ma rozróżnienia tej rzeczywistości, czyli jest jako Adam przed grzechem, jest absolutnie bez świadomości. I bez tej świadomości też zniknie.

Grzech pierworodny

Adam Hariszon, pojawił się tu nieprzypadkowo, bo wszystko jest ze sobą związane. Spróbujemy zrozumieć jeszcze raz co dzieje się podczas tego grzechu pierworodnego.

Według opisu mędrców w grzechu pierworodnym są jednocześnie trzy grzechy. Celem grzechu pierworodnego jest żeby powstało coś więcej niż zostało stworzone.

Adam Hariszon dostaje tylko kli pnimi. Kli pnimi  dostaje wszystkie wypełnienia. Dokładnie jak teraz widzimy ludzi, którzy nie mają żadnych problemów. Wszystko u nich ułożone i bez ruchu. Wszystko jest takie samo. Dzień po dniu nie ma rozwoju, a w samym zamyśle stworzenia jest właśnie, stworzenie tego grzechu.

Or makif, or pnimi

W tym grzechu Ewa je jabłko i później zmusza też Adama by to cholerne  jabłko razem z nią zjadł. I co wtedy się dzieje? Wtedy właśnie dzieją się te trzy największe grzechy, które są określane, że bardziej warto umrzeć niż je popełnić.

Awoda zara, giluj arajot i szwichut damim.Wszystko to w celu, żeby Adam Hariszon odczuł niewygodę. Jak jest niewygoda to jest ruch. Co mamy na zewnątrz tego naczynia, którym jest Adam? Na zewnątrz mamy or makif. Or makif  to jest or emet czyli światło prawdy. A w Adamie mamy tylko pnimi.. Czyli mamy tylko to kili pnimi, to naczynie pnimi wewnętrzne.

Żeby to naczynia mogło być zwiększone ono musi też przyjąć. Wyjść z siebie i przyjąć to or makif – or emet. I wtedy mamy chesed weemet miwgaszim, cedek weszalom niszaku. To znaczy przy spotkaniu chesed, i emet, cedek czyli tam absolutna słuszność i pełność się całują. Czyli mają punkt wspólny. I mamy też określenie: ten emet leJakow. Co to znaczy, że Jakow jest emet – prawda.

Dym nad Synajem

Aby to bardziej zrozumieć wrócimy do parszy bereszit. Z Sefer Jecira wiemy, że w bereszit jest opis, który mówi że ponad góra jest ogień i dym. Czyli cała Góra Synaj jest pokryta dymem. Spróbujmy więc zrozumieć co to znaczy ten dym.

Według Sefer Jecira mamy trzy rzeczy, z których składa się ta rzeczywistość. Pierwsze to jest olam, drugie szana, a trzecie nefesz. Jeżeli teraz bierzemy pierwsze 3 litery z tych słów czyli: ain, szin i nun to mamy aszan. W bereszit mamy napisane: bereszit bara Elohim et haszamim weet haarec. To wygląda jeszcze spoko, ale jak czytamy już drugie zdanie to już wygląda trochę gorzej. Bo nagle zostawiamy absolutnie szamaim i zajmujemy się Ziemią. I wtedy mamy napisane wehaarec hajta tohu wawohu wechoszech al penei techom. Ciekawe takie. Co by nam to mówiło?

Zmniejszenie księżyca

Miejsce jest zepsute. Czyli zepsucie już mamy na samym początku.  Olam to jest miejsce, a szana to jest czas. Nefesz to jest człowiek, który jest w tym miejscu i ma czas do wykonania.

Stwierdziliśmy, że w drugim zdaniu mamy napisane, że miejsce jest zepsute. Wiemy też, że na początku zostało stworzone słońce i księżyc tej samej wielkości. Wtedy księżyc zaczął się skarżyć i to się nazywa kitrug hajareach. Jak to może być, że obydwoje jesteśmy tutaj pod jedną władzą? Pod tą władzą, że my mamy oświetlać?

Problem jest w tym, że księżyc nie mówił w swoim imieniu, mówi też w imieniu słońca. I dlatego mu też powiedziano – temu księżycowi – pomniejsz się. Wtedy będziesz mógł się naprawić i dlatego też księżyc w rzeczywistości jest dużo mniejszy od słońca.

Dokładnie też to jest stosowane do nas. Musimy się pomniejszyć pomniejszyć. Wtedy mamy możliwość naprawy, bo kabała mówi tak. Wszystko co jest zepsute może i musi być naprawione.

Nie widzimy zepsucia w sobie

Bo my żyjemy w takiej ciekawej w tej chwili rzeczywistości, że jak człowiek nie widzi, że jest coś źle. Woli widzieć, że wszystko jest zawsze naprawione, a zepsute to u kogoś innego. Jeżeli już jest naprawdę coś zepsutego u mnie, to ja się do tego przyzwyczajam. Ja tego nie będę naprawiać, bo łatwiej mi się do tego przyzwyczaić niż próbować naprawić.

To jest właśnie takie pokolenie, które woli żyć z brakiem pełności niż to naprawić. I ta parsza właśnie jest w celu by nas nauczyć jak wykonać tą naprawę. Dlatego ta parsza też ma na samym końcu 43 paragrafy, które opisują nam wszystkich królów edomu.

Osioł i byk

Bo to jest właśnie to co wyprzedza Jakowa. Kiedy Jakow spotyka się ze swoim bratem Esawem, mimo że absolutnie nie odczuwa strachu w stosunku do Esawa, bo ma już osła i byka. Pamiętamy kiedy on wychodzi z Charanu jak już się urodził Józef i wtedy wysyłając anioła do Esawa pokazuje mu, że Jakow już jest w posiadaniu osła i byka.

Co to jest osioł lub byk nie jest skomplikowane, ale o to właśnie chodzi w tej całej naszej rzeczywistości. Cała nasza rzeczywistość właśnie będzie naprawiona przy pomocy tych dwóch symboli zwierząt. To jest właśnie odczucie Józefa, odczucie byka. Bo Józef odbierze właśnie to całe królestwo edom. Józef to jest Masziach. A osioł przedstawia nam Masziach Dawid.

Ekran

Wrócimy teraz znowu do Jakuba i jeszcze do momentu, że jako znajduje się razem z bratem w brzuchu mamy. I już tam w brzuchu Esaw próbuję zlikwidować Jakowa. I to dzieje się przez cały czas. Powstaje w nas zrozumienie, które jest bardzo ważne dla naszego dalszego rozwoju i dla naszej dalszej pracy.

Zrozumienie co to jest ekran. Ekran to jest oddzielenie pomiędzy Jakowem i Esawem. Esaw reprezentuje nam właśnie te wszystkie królestwa edom. Te wszystkie cierpienia, które odczuwamy.

Bo jak też czytamy pszat tej parszy to Esaw mimo. że jest bogaty i ma tych 400 ludzi na swoje zawołanie, którzy są gotowi zabić dla niego. Zawsze czuję brak. Jakow nie czuję braku. Posłaniec nie czuje braku tylko odczuwa, że ma wszystko i stoi za nim siła, która dostarczy mu czego potrzebuje by wykonać swoje zadanie.

Różnica między Jakowem i Esawem

Musimy tu zrozumieć, że określenie szchinta i afra odnosi się właśnie do tych dwóch. Jakow jako szchinta, Esaw  jako afra.

Afra to jest chęć otrzymywania dla siebie i ta chęć musi być oddzielona od szchinty.  Szchinta nie jest w miejscu gdzie jest afra. Teraz zaczynamy rozumieć jakie jest zadanie ekranu. Absolutna separacja pomiędzy Jakowem i Esawem. Pomiędzy szchintą i afrą.

Co mamy do tej pory to zawsze jest nasza chęć otrzymywania. Wszystko co otrzymamy w naszych pięciu zmysłach i wszystko co sobie wyobrażamy dzięki tym zmysłom, to jest Esaw.

To nawet różne pojęcia energetyczne. Energii stojącej, ruszające się, przepływającej to zawsze jest chęć otrzymywania dla siebie. Zawsze związane jest z materią. Myśl energii nie potrzebuje. Potrzebuję ją tylko komputer, który tą myśl przerabia. Co potrzebuje komputer do przerabiania tych myśli uznane jest zawsze jako niezbędny. Cały rozwój jest właśnie w tej myśli ponad to co jest niezbędne, która powstaje dzięki temu, że może jechać na tym koniu który jest właśnie niezbędny.

Jeździec to jest ta myśl, a koń jest to ciało które daje mędrcowi lub temu jeźdźcowi możliwość rozwinięcia tej myśli. Możliwości ruchu, możliwość iść dalej.

Dwa pokoje, dwa naczynia

Aby nam było łatwiej zrozumieć ten ekran spróbujemy to sobie jakoś przybliżyć. Wyobraźmy sobie, że mamy pokój wypełniony prawie pod sam sufit różnymi przedmiotami. Pudłami, kartonami, szmatami itp. nagle zagnieździły się tam mrówki. W tym pokoju, w którym to wszystko jest nie mamy żadnej możliwości oczyścić tych rzeczy. Nawet jeżeli użyjemy coś ekstremalnego jak na przykład chemię, to też zawsze jest możliwość, że coś w jakimś koncie pozostanie

Czyli nie mamy absolutnie żadnej możliwości doprowadzić do sterylności. A pamiętamy, że szchinta musi być czysta od afra. Czyli Jakow nie może być w żadnym wypadku połączony z Esawem, Musimy stworzyć sobie to następne pomieszczenie. Uzyskać następne pomieszczenie, jakiś następny pokój. Czyli to już jest to nasze nowe naczynie poza bchiną dalet. I to co oddziela to jest właśnie ekran. Ta ściana, która oddziela pomiędzy tymi dwoma pokojami.

Drugi pokój

Czyli ekran musi być z odpowiednim natężeniem, żeby to było możliwe. Bo bierzemy po jednym tylko z tych elementów, które mamy w tym pokoju i wtedy dokładnie sprawdzamy co możemy z tym elementem zrobić.

Jak już mamy ten ekran i mamy już ten drugi pokój to oczywiście jest ciemny. Bo też ucieczka z Egiptu jest w ciemności. Wtedy zaczynamy już pracować. Jak pracujemy? Dokładnie tak jak Jakow przygotowuje się do wojny. Przede wszystkim dzieli swój obóz na dwie części. Dokładnie i my w ten sam sposób. Te dwa pokoje, te dwa naczynia.

Bo są rzeczy, których absolutnie nie jesteśmy w stanie naprawić. Pamiętamy z poprzednich parsz, że to jest serce kamienia. Czego nie jesteśmy w stanie naprawić tego nie bierzemy do tego nowego pokoju.

Anioły

Z drugiej strony wiemy, że Jakow wysyła anioła. Warto nam zrozumieć tych aniołów, których bardzo dużo – 40 rybo. Bo za każdą micwę dostajemy anioła. Jakow używa właśnie tego anioła, bo żaden człowiek z jego obozu nie jest gotowy iść do Esawa na spotkanie.

Przez anioła on pokazuje, że ma też byka i ma też osła. Przy pomocy anioła daje też Esawowi prezenty. To mamy drugą część. Następna część trzecia to jest modlitwa

Tfila

Czyli tutaj ten prezent to jest prawa strona. Wojna z podziałem na obozy to jest lewa strona. A tfila jest tym środkiem czyli ta modlitwa.

Bo też tfila da nam ten brakujący zmysł. Tą brakującą świadomość i da nam to możliwość zobaczenia. Tzn. najpierw zobaczenia co to jest emanacją, a później próba emanacji. To też da nam możliwość naprawy tych dalszych części. Naprawy dalej  tych różnych elementów, które mamy w tym pokoju, zakażonym pokoju.

Rozumiemy, że ten zakażony pokój to jesteśmy właśnie my

Nie, że tak wybraliśmy, ale od samego naszego dzieciństwa jesteśmy źli. Nasze zło to jest chęć otrzymywania. Nasze zło nazywa się więc Esaw. To jest ta chęć otrzymywania dla siebie. Coś z czym szchinta nie może być razem.

Dlatego też jesteśmy w stanie mieć połączenie z naszą duszą. Dusz jest idealna, bo ona jest stworzona przez Stwórcę. Ale ona nie może się okazać w tym brudzie. W tej chęci otrzymywania dla siebie.

Tak jak mówił  Aszlag człowiek potrzebuje te wszystkie wysiłki bo bez nich nie ma ruchu. A człowiek musi mieć ruch, bo w tym celu właśnie jest grzech pierworodny. W tym grzechu zostały popełnione  trzy najważniejsze awoda zara, giluj arajot i szpichut damim.

Porzucić wiedzę

Musimy zrozumieć, że musimy pozostawić wszystko co nam się wydaje, że wiemy. I czym bardziej mamy większą wiedzę tym jest nam trudniej. Wszystko co wiemy i wszystko co nam się wydaje, że wiemy absolutnie należy do Esawa. Nie ma nic wspólnego z Jakowem, nie ma nic wspólnego z prawdą. Dlatego tak trudno przyjąć ten materiał, który wam daję, bo próbujecie w wiedzy. W wiedzy, która nie ma zastosowania w rzeczywistości, o której opowiadam.

Reinkarnacja

Jeżeli patrzymy też na następną reinkarnację Adama, to jego następną reinkarnacją jest Abraham. Ojcem jego jest Terach, który jest wielkim fabrykant posążków. I trzyletni Abraham rozbija te posążki. Nie tylko, że rozbija wsadza ten kij którym go rozbił w ręce tego największego posążka. Wraca tatuś Terach i gniewa się na Abrahamka. Abrahamek odpowiada ty naprawdę nie chcesz mi uwierzyć, ale to ten największy posąg właśnie zdenerwował się na te wszystkie małe.

Tatuś się śmieje takim ironicznym śmiechem. Tak posąg je rozbił.  Komu ty to opowiadasz posąg przecież nie może ruszyć. Abraham odpowiada Posłuchaj tatusiu siebie samego. Jeżeli posąg nie potrafi się ruszać, to czemu  mu służymy? I pamiętamy, że to się rozniosło. Nimrod chciał pozbyć się Awahama itd.

Naprawa awoda zara

Rozumiemy, że to właśnie naprawa awoda zara. Awoda zara to są te różne posążki bogów. Różne rzeczy, którym się ludzie oddają. We wszystkich miejscach, które jeszcze dalej istnieją. Różne takie kapliczki itp. i ludzie tam się kłaniają i modlą. To wszystko awoda zara.

Bo pamiętamy nie rób sobie posągów. Posąg to jest pesel czyli pasul. Pasul jest przekreślone, nienadające się. Posąg też nie ma ruchu, więc przeciwny jest życiu. Życie nie ma liczby pojedynczej bo to jest kontynuujący się ruch i wszystko musi być naprawione. Jak mówił rabi Nachman: wierzysz, że można zepsuć a masz wierzyć że można naprawić.

Naprawa szwichut damim

Więc po tym jak naprawia Abraham awoda zara Icchak naprawia szwichut damim. Bo to jest rozlewać krew czyjąś. Poświęcenie innych ludzi. Icchak jest gotowy na poświęcenie siebie i w końcu się okazuje że Stwórca tego nie wymaga, bo to niezgodne z prawdą. Nie ma być w ogóle rozlania krwi.

Naprawa giluj arajot

Trzecie, to następna reinkarnacja to Jakow.  Jakow naprawia giluj arajot. I to samo w naszym obecnym rozumie jest całkowicie niejasne. Jak może być ktoś który ma 4 żony, że dwie z nich są siostry czyli coś co jest w ogóle zabronione może mnie całe łoże? Jak to może być, że to naprawił, ale okazuje się fakt?  Bo wszyscy jego synowie, 12 synów dokładnie jest tych którzy są w duchowym.

Co jest najważniejsze dla nas do zapamiętania oprócz tego jak budujemy ekran, to że jesteśmy tutaj by być posłańcem. Mamy wtedy odpowiedzialność, ale też mamy siłę która stoi za nami. Wszystko więc zależy od tej pracy w gimel kawim.

Trzy linie

Bo pamiętamy że doron prezent to jest jedna strona, jedna linia. Linia prawa. Druga to jest linia która, związana z wojną. Na wojnie mamy podzielić ten obóz na 2 części to znaczy na coś takiego co możemy naprawić i coś takiego co absolutnie nie jesteśmy w stanie naprawić. I to się nazywa wtedy lewa even. Co nie potrafimy stanowi tą lewą, a po prawej stronie mamy doron czyli ten prezent. W środku jest modlitwa i jak jest modlitwa mamy kogoś kto na tą modlitwę czeka.

To są ci aniołowie z tego snu Jakowa, którzy tam wchodzą i schodzą w oczekiwaniu na prośbę prawdziwą o pomoc, bo to jest ich zadanie. Tak samo jak my mamy to swoje posłannictwo, to jest ich posłannictwo nam pomóc.

Więc też rozumiemy, że to co mamy olam, szana we nefesz to też nam reprezentuje dokładnie Awaham Icchak Jakow. Bo Awraham to igul czyli  nieskończony cheesed, który ma właśnie wejść. Jakow w czasie określonym przez Icchaka ma być nałożony na prostą. Czyli okrąg ma być włożony na prostą.  

Co jest z tą prostą?

Tą pastą jest tikwa nadzieja i z tego też mamy też mykwy. Oczyszczenie bo pamiętamy, Esaw ma 400 ludzi i odczuwa brak A Jakow tego baku nie czuję. Czyli w tym pokoju, o którym wspominaliśmy, mimo, że jest ciemny tam jest to prawdziwe szczęście. tam jest to odczucie tego że to jest ten ten prawdziwy Jakow, a nie ten wymyślony zakłamany Esaw.

43 paragrafy o królestwie edom

To jest kara dla Jakowa za to że 8 razy kłania się przed Esawem. I dlatego mamy tych kolorów edomu. To nam przedstawia właśnie też ptak. Wyjaśnienie tego dlaczego on się kłaniał: pan przejdzie pierwszy to  mamy to już parszy Noach wspomnienie. Bo Noach zanim wypuszcza gołębia który jest ten knesset Israel czyli ta szchinta, wypuszcza najpierw kruka, który jest edom.

Instrukcja obsługi

Więc musimy zrozumieć, że w tamtym tym pierwszym pokoju mimo, że jest jasny. Pełno tych różnych rzeczy, które mam chwilowo sprawiają przyjemność. Tam nie działa instrukcja obsługi. Tam działa tylko nasz rozum. Tam działa jak czytamy tą instrukcję obsługi. Instrukcja obsługi to jest właśnie Tora. Tora jest właśnie żeby móc z tego nieczystego pokoju zbudować ten nowy. Ten prawdziwy, należący do Jakowa jaszar kel.

Bo całe złamanie naczyń jest absolutnie konieczne. Bez tego złamania naczyń nie ma odczucia, że coś jest złego. Nie ma możliwości przyjęcia światła otaczającego. Nie ma możliwości poznania czegoś nowego, rozszerzenia percepcji I to jest właśnie cel w zamyśle stworzenia. Tylko w ten sposób przez złamanie naczynia.jest możliwość spowodowania ruchu.

I to wydaje mi się w tej chwili wystarczające co byśmy otworzyli w tej parszy w obecnym czasie. Dziękuję i do usłyszenia.

Śledź mnie w social mediach
Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Artykuły, Rozwój,  02/10/19

Przebudzenie świadomości

Co to znaczy przebudzenie świadomości. Dlaczego świat śpi i co to jest świadomość? Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy najpierw zbadać dynamikę „woli” w naszym własnym życiu. Weźmy przykład osoby, która jest właścicielem firmy. Nasz biznesmen robi wiele rzeczy w ciągu dnia – wstaje wcześnie rano, dojeżdża do swojego biura, odpowiada na telefony, odbywa spotkania […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Tora, Video,  28/09/19

Parsza Nicawim

Parsza Nicawim poprzedza nowy rok, czyli to jest coś takiego ostatniego. Co to oznacza spróbujemy dzisiaj zrozumieć. Parsza Nicawim Jeżeli człowiek nie budzi się przed nowym rokiem to kiedy się obudzi? Jak już się budzi po wyroku to nie pomoże mu płacz i krzycz. Powiedzą mu, to już się skończyło. Nie można zmienić werdyktu, ale […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis