Zamknij
Menu
Tora, Video,  18/04/19

Święto Pesach

Święto Pesach

Święto Pesach

Parszy w tym tygodniu nie będzie, ponieważ jest Święto Pesach. Pesach zaczyna się 19 kwietnia 2019 i kończy 27 kwietnia 2019. Dlatego kolejna  parsza będzie dopiero 27 kwietnia.

Tymczasem opowiem trochę o tym święcie. O tym, jakie są midot (tzn. wymiary) w całym Pesach. Jest to midot chesed i występuje w łamaniu posążków. Mamy tu zniwelowanie osobowości człowieka, bo to jest przeżycie zbudowanie na odczucie własnym i odczuciu Stwórcy jako rządzącego światem.  Zbudowane jakby na dwóch głowach rządzących. Rząd stworzonego i rząd Stwórcy. Rząd stworzonego to posążki. I jeżeli człowiek odczuwa, że jest jedynie Stwórca, ale też istnieje on sam jako coś odrębnego wtedy człowiek jest w galut. W odłączeniu od rządu Stwórcy.

W czasie Pesach chcemy podłączyć się pod rząd Stwórcy, czyli geula. W Pesach jest rezygnacja z własnej osobowości. Rezygnacja z ego. To przedstawia nam chamec, którego szukamy przed Pesach. Te wszystkie przygotowania przed Pesach to nasza decyzja, że tego naprawdę chcemy. Człowiek, jeśli nie zrobi i nie wysili się to nie będzie mu to ważne. Dlatego te wszystkie przygotowania budują ważność, bo inaczej to co człowiekowi z natury ważne to jego ego.

Noc sederowa i to jest ta siła wykonać drogę do geula, ale to wcale nie mówi, że po tym, jak to zrobimy to nie używamy ego. Nie o to chodzi. Chodzi o to, ze w każdej chwili jesteśmy gotowi zrezygnować z ego. Bez tego nie jesteśmy w stanie użyć ego prawidłowo.

Jedną z ważniejszych kwestii, jakie należy zapamiętać to rezygnacja z gniewu. Jest to początek midat chesed, a kontynuacja tego to odczucie wielkiej miłości.

I to jest ten cud, że człowiek może wyjść z Egiptu. Większość ludzi nie jest na to gotowa i potrzebuje cudu. I dlatego, że potrzebujemy tego cudu istnieje Pesach, który symbolizuje wyjście z własnego balonika. Czyli to, co nam najważniejsze  to możliwość wyjścia z własnej dumy.

Teraz jeszcze spróbujemy zrozumieć Święto Pesach przy pomocy matematyki. Zajmiemy się dwoma numerami. W Pesach mamy coś takiego, że przed odczytywaniem parszy człowiek musi powiedzieć władco niewidzialnego. Bo oprócz tego olam, na którym żyjemy jest jeszcze inny że przypuszczamy iż istnieje. Rozumiemy, że to rozdzielenie na obecny i przyszły jest tylko rozdzieleniem w nas. Czyli to rozdzielenie w nas na obecny i przyszły jest jedynie w naszej percepcji, a naprawdę tego rozdzielenia nie ma.

Zwracamy się do Stwórcy tego wszystkiego i mówimy zdanie ty nam nakazałeś złożyć ofiarę Pesach w swym czasie. I mamy opis tego czasu. 14 tego miesiąca. Ten miesiąc to Nisan. To jest chodesz chodaszim, czyli miesiąc, z którego wychodzą wszystkie pozostałe.

Mamy tu 14 i tym się zajmiemy. Jak piszemy 14?  Jud dalet יד

A w jaki sposób piszemy 15? טו tet i waw. Ok, dlaczego nie jud i he? Niektórzy mówią, żeby nie wołać imienia nadaremnie. W czym jest to imię skoro mamy tu tylko dwie litery? Z całym szacunkiem do wszystkich wielkich przed nami, ale coś tu jest nie tak. Musi być jakaś inna przyczyna. Nawet 16 pisze się bez użycia jud dopiero 17 z użyciem jud. Ciekawe prawda? Dlaczego?

Spróbujmy zrozumieć co pokazuje jud i dalet. To jest takie stwierdzenie: Hu weszmo echad. On i imię jednością. To jest właśnie 14. Bo to jest bchina dalet i On, który ją stworzył. Co jest wtedy Pesach? W efekcie tego 14 Nisan Pe-sach co się dzieje i jaki mamy efekt? Co nam symbolizuje?

Popularnie mówiąc wyjście z Egiptu. Czyli wyjście z bchiny dalet. A jak wychodzimy z bchiny dalet to co mamy? Stworzonego. Sprawdźmy co ten stworzony jest, bo nie cała dalet wychodzi.

Czy gematrycznie numery nam się zgadzają? W numerach 15 i 16 jak mówiłam nie ma jud, a dalej jest. Pomiędzy 14 i 15 zostawiliśmy bchinę dalet. Inaczej nie byłoby dalszego ciągu nie byłoby 15. Byłaby tylko połowa miesiąca. Nie byłoby faz księżyca, okresu itd. Po 14 wyprzedziło din miłosierdzie. I co mamy wtedy? טו 9+6. Dziewięć to dziewięć pierwszych sfir keter, chochma, bina, chesed, gwura, tiferet, necach, chod, jesod. Brakuje malchut. Teraz mamy druga literę waw, czyli 6 i aby, dojść do waw potrzebujemy piątku. Waw to piątek jom waw, szósty dzień. Czyli wszystko, co będzie należało do malchut. Po kolei wszystkie dni 1 Alef jako szoresz, 2 bet jako alef, 3 gimel jako bet, 4 dalet jako gimel, 5 hej jako dalet i na dodatek szósty dzień, czyli waw. Razem 15 dzień który powstał nie jako co co należy do tego co określamy jako jedynie Jego. Sprawdźmy z czego składa się to waw. Mamy martwy jako alef, roślinny jako bet, zwierzęcego jako gimel, a mówiący jako dalet. Mamy tego, który wyszedł jako hej, więc kto będzie ten waw? Jak z hej powstaje waw?

Jako hej opuściliśmy Egipt, to jest wyjście z własnej chęci posiadać, mieć. A jako waw stworzony. Tylko co to ten stworzony jest? Też w tym dniu powstaje Adam i grzeszy w tym dniu. To jest nauka cierpliwości, bo Adam nie czekał podobnie jak nie czekali na Mojżesza. Jak możemy być cierpliwi. Co powoduje nasza niecierpliwość? Co jest powodem ze nie mamy cierpliwości? Bo mieć się pcha. Co jest powodem? Bo też i ja się pcham. Bo przestaje być ten mały tylko chce być jako olbrzym. Nie ma IRA. Jom waw to IRA.

Idźmy dalej i zapiszmy to tet i waw טו. Tet co przychodzi z góry a waw co robimy sami. Czym się zajmujemy w naszym życiu? Zawsze tymi dziewięcioma nigdy nie zajmujemy się tym naszym. I to właśnie, że zajmujemy się tym na co wpływu nie mamy to jest sitra ahra. A zajmujemy się tym bez końca. Bo nie myślimy o waw tylko ciągle o tet, czyli o tym, co dostajemy. Bo jesteśmy w naszych oczach nigdy niezadowoleni tym co dostajemy. Widzimy się sami w naszych oczach jako ledwo do fastrygowanych. Jeżeli nie to brakuje, to brakuje coś innego. Przez cały czas zajmujemy się tylko tym co zrobić by fastrygi nie popuściły. I wtedy zajmujemy się płodzeniem, a jak już jest spłodzone, to zajmujemy się puszczaniem w świat płodu i co nas interesuje najwyżej to nowe nasze wcielenie. Jeżeli są tacy, którzy myślą o tym.

Nikt nie zajmuje się tym co jest po stronie stworzonego. Nikt nie zajmuje się naprawdę tym co każdego ranka powinien pamiętać. Bo każdego ranka jest wspomnienie, które nazywamy błogosławieństwo duszy. Mamy wspomnienie w nim IRA i nie widzimy tej IRA. Napisane wyraźnie wszystko w rękach niebios prócz IRA, ale ciągle zajmujemy się tymi 9. Czemu ja dostaje tak mało, czemu u niego trawa bardziej zielona niż u mnie. Korban szel Pesach to zając się waw i zrozumieć,e już nie ma jud,  bo On zdecydował i On chce, żeby był ten stworzony. Bo waw jest tym, co mamy robić. Tu już nie ma chęci dla siebie. Jest ten malutki, to IRA. Jak jestem malutki nie mam problemu z cierpliwością. Można spokojnie czekać.

Podsumowując 15 dzień jest w prezencie, a na 16 trzeba zapracować. Pozostała więc praca, aby mieć osiągnięte. Mam nadzieję, że was zainspirowałam do dalszego rozwoju.

Chag Pesach Sameach.

Śledź mnie w social mediach
Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Artykuły, Rozwój,  02/10/19

Przebudzenie świadomości

5.0 01 Co to znaczy przebudzenie świadomości. Dlaczego świat śpi i co to jest świadomość? Aby odpowiedzieć na te pytania, musimy najpierw zbadać dynamikę „woli” w naszym własnym życiu. Weźmy przykład osoby, która jest właścicielem firmy. Nasz biznesmen robi wiele rzeczy w ciągu dnia – wstaje wcześnie rano, dojeżdża do swojego biura, odpowiada na telefony, […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis
Tora, Video,  28/09/19

Parsza Nicawim

5.0 01 Parsza Nicawim poprzedza nowy rok, czyli to jest coś takiego ostatniego. Co to oznacza spróbujemy dzisiaj zrozumieć. Parsza Nicawim Jeżeli człowiek nie budzi się przed nowym rokiem to kiedy się obudzi? Jak już się budzi po wyroku to nie pomoże mu płacz i krzycz. Powiedzą mu, to już się skończyło. Nie można zmienić […]

Pomóż mi i udostępnij ten wpis

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: No posts found.

Make sure this account has posts available on instagram.com.

Error: admin-ajax.php test was not successful. Some features may not be available.

Please visit this page to troubleshoot.